ASHTANGA VINYASA YOGA 


Ashtangan grundades av Sri K Pattabhi Jois, 1915-2009. Den är en kraftfull och dynamisk form av yoga, som bygger på att man gör en serie rörelser enligt en bestämd ordning. Man följer alltid samma ordning eftersom rörelserna ligger till grund för varandra och är, var och en för sig, en förberedelse inför kommande rörelser. Genom att göra våra rörelser rätar vi ut, stärker och gör vår kropp mjuk och flexibel, samtidigt som vi svettas och gör oss av med gifter och slaggprodukter.


Ashtangan består av tre grundstenar,

det absolut viktigaste är andningen, här använder vi oss av en särskild andningstekning som kallas ujjayi. Utan rätt andning är det ingen yoga, utan bara gymnastik. Utan att lägga någon värdering i det, så är det är såklart en fantastisk träning, men det är inte yoga i dess rätta bemärkelse. Om yoga vore rörelser utan andning skulle varenda gymnast och dansare vara fantastiska yogisar. Orsaken till att andningen är så viktig är att vi dels hittar lugnet och stillheten genom att lyssna eller koncentrera oss på den. När vi gör det, minskar risken för att vi skall störas av tankar, ljud eller annat som finns omkring oss. Vi rör oss även med andetaget – alla rörelser görs alltid tillsammans med andningen, antingen på en in- eller utandning. Det är det som är vinyasa i Ashtanga Vinyasa Yoga; att rörelser och andning samspelar och vi flyttar oss från rörelse till rörelse i ett flöde. Vi = röra sig, Yasa= Placera sig. 
 

Sedan har vi kroppslåsen, där vi främst jobbar med två stycken - maglås och rotlås. Låsen har till uppgift att hjälpa oss att stabilisera kroppen för att underlättar vid vridningar och hopp, men även för att skydda nedre delen av ryggen, stärka de inre organen och stimulerar matsmältningen.

Den sista grundstenen är fokuseringspunkter. De syftar till en mängd olika saker men främst för att hjälpa oss att stilla vårt sinne – genom att stilla vår blick kan vi fokusera. Man brukar säga att om blicken irrar så irrar sinnet... alltså våra tankar och känslor. Fokuseringspunkterna fungerar även som hjälp för att justera huvudet och övre delen av ryggraden, i olika positioner, och de hjälper oss att hålla balansen i balansövningarna.

Vi strävar efter att hålla andning, fokus och lås från den första till den sista rörelsen när vi gör vår praktik!

YINYOGA

Yinyoga myntades av de amerikanska yogalärarna Paul Grilley och Sarah Powers och är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. Fokus ligger på kroppens så kallade yinpartier, de som är innerst i kroppen, som skelett, bindväv, ligament, leder och inre organ. Stelhet och osmidighet sitter främst i fascian, en bindvävshinna, som ju äldre vi blir, blir allt stelare och torrare. Med hjälp av  yinyoga kan vi, genom att skapa ett större flöde i vår bindväv, öka vår rörlighet och smidighet.

De enkla ställningarna utförs alltid sittande eller liggande och vi hittar vårt läge, i positionen, genom att gå så långt att man känner en lagom stretch. Hela kroppen påverkas i yinyoga, men det är främst området kring ljumskar, höfter och ryggens nedre del som positionerna riktar in sig på. Med hjälp av kuddar och block anpassar vi positionerna efter våra egna förutsättningar - musklerna är helt avslappnade, vi pushar inte, drar inte och undviker att hålla kroppen i ytterlägen. Vi sitter sedan, i stillhet, under 3-5 minuter, och andas långa, lugna andetag. Känner vi att den stretchiga känslan försvinner, går vi djupare in i rörelsen - tappar vi andningen eller om det gör ont är det dags att backa.

Yinyoga är en långsam, enkel, avkopplande men samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet kan utföra. Stillheten och avslappningen i sig är viktig - så fort vi rör oss, aktiveras muskeln och kontakten med bindväven går förlorad.